Het importeren van auto’s in het buitenland is erg populair. Duitsland staat op nummer 1 als het gaat om populairste exportland. Vooral merken als Audi, BMW en Mercedes zijn erg in trek en dan vooral auto’s die niet ouder dan vier jaar zijn. De reden dat veel mensen een auto uit Duitsland importeren is omdat dit relatief goedkoper is dan in Nederland. Het verschil kan oplopen in de duizenden euro’s! Dit geldt overigens niet voor alle auto’s. Voor goedkopere auto’s is het financieel gezien niet aantrekkelijker, maar voor automerken in het hogere segment kunnen de prijzen nogal verschillen in vergelijking met Nederland. Daarnaast is er meer keuze in Duitsland en zijn de modellen luxer uitgevoerd.
Zitten er risico’s aan vast?
Als je eenmaal hebt besloten een auto te importeren uit Duitsland, kun je op zoek gaan op bijvoorbeeld een Duitse ‘marktplaats’ zoals mobile.de of autoscout24.de. In verband met vervoerskosten kan het handig zijn om een dealer te zoeken die dichtbij de grens zit. Dat is natuurlijk nooit zonder risico. Zo zijn ze in Duitsland bijvoorbeeld minder streng in het registreren van onderhoud en kilometers. Je moet dus altijd oplettend en voorzichtig blijven. Indien je hier geen zin in hebt of je hebt er de tijd niet voor, dan is uitbesteden ook een optie.
Stap voor stap
Na de aanschaf is de eerste stap het regelen van vervoer. Dit kan via een vervoerder of autoambulance. Maar je kunt ook zelf rijden. Dan is het noodzakelijk een geldig kenteken te hebben. Je kunt in Duitsland een tijdelijk kenteken krijgen en die bij de grens omwisselen voor een Nederlands eendagskenteken. Die moet je wel eerst aanvragen bij de RDW. Een andere optie is een exportkenteken die twee wekenlang in heel Europa geldig is. In Nederland keurt de RDW de auto, waarna het restbedrag voor de BPM wordt bepaald. Als de BPM is betaald, krijg je een kentekenbewijs waarmee je een kentekenplaat kunt laten maken.
Kosten
Als je alle kosten bij elkaar optelt, dus: de kosten van de auto, het vervoer naar Nederland, de keuring door de RDW en het BPM restbedrag, ben je alsnog goedkoper uit dan wanneer je dezelfde auto in Nederland zou aanschaffen.