Of het nou ligt aan een kapotte, bougie, koppeling of radiateur, om de zoveel tijd is je auto aan reparatie toe. Vaak wordt de auto dan meteen naar een garage gebracht, maar dit kan al snel in kosten oplopen. Dit is ook niet altijd nodig aangezien sommige auto onderdelen makkelijk zelf vervangen kunnen worden. Zo kun je bij Bogijn online auto-onderdelen bestellen, die de volgende dag al thuis geleverd worden. Welke auto onderdelen makkelijk zelf te vervangen zijn, leggen we in deze blog uit.
Bougie
Auto-bougies zijn een belangrijk onderdeel van de motor van een auto. Verouderde bougies zijn daarom ook een van de meest voorkomende oorzaken van een stotterende motor. Als algemene regel kun je aanhouden dat de bougies bij 50.000km vervangen moeten worden, maar als ze van hoogwaardige materialen zijn gemaakt kan dit tot 90.000km oplopen. Je kan herkennen dat de bougies aan vervanging toe zijn wanneer deze roestig zijn, samensmelten, afzetten of een zwarte of grijze kleur hebben. Bougies kunnen soms moeilijk te bereiken zijn, maar als je dat eenmaal gelukt is, is het vervangingsproces vrij simpel. Daarnaast moet je erop letten dat je een passende dopsleutel hebt.
Radiateur
De radiateur maakt deel uit van het koelsysteem van een auto. Door middel van de rijwind koelt een radiateur de koelvloeistof af. Vaak gaat een radiateur kapot door een lekkage. Deze is te herkennen aan een plas koelvloeistof onder de auto en ontstaat doordat de radiateur roestig is of door steenslag. Wanneer dit het geval is, is het verstandig om de radiateur zo snel mogelijk te vervangen. Bij het vervangen van de radiateur is het heel belangrijk om de motor eerst volledig af te laten koelen, hiermee voorkom je mogelijke brandwonden. Nadat je ervoor hebt gezorgd dat alle vloeistof de radiateur heeft verlaten, kan je hem gemakkelijk vervangen door een nieuwe en weer vullen met verse koelvloeistof.
Koppeling
De koppeling zorgt ervoor dat de motor op het juiste moment met de aangedreven wielen verbonden en verbroken wordt. Vaak wordt het aangeraden om de koppeling na ongeveer 150.000 / 200.000 km te vervangen, maar dit kan verschillen per auto. Een kapotte of versleten koppeling is te herkennen wanneer de koppeling niet kan worden uitgeschakeld of slipt, wanneer er trillingen ontstaan tijdens het indrukken van de koppeling of wanneer het lastig is om te schakelen en er vreemde geluiden ontstaan. Aangezien bij het vervangen van de koppeling vaak de versnellingsbak gedemonteerd moet worden, kost het iets meer moeite en tijd. Echter kan het je wel flink wat kosten besparen, en is het dus de moeite waard om te overwegen het zelf te doen.