Ben jij in het bezit van een diesel auto en heb je het vermoeden dat je roetfilter verstopt zit? dan lees je hieronder meer informatie over de mogelijkheden om je roetfilter zelf te reinigen. Dit scheelt je uiteraard kosten en is ook nog eens leerzaam zodat je in de toekomst weet wat je moet doen als je roetfilter weer verstopt dreigt te raken.
Waarom een roetfilter?
Een roetfilter is verplicht bij dieselauto’s door de extra schadelijke deeltjes van fijnstof die een dieselmotor uitstoot. Een roetfilter is geplaatst in het uitlaatsysteem van een auto en zorgt ervoor dat er minder schadelijke stoffen in het milieu en de natuur terechtkomen. Maar juist doordat het filter deze fijnstof deels tegen moet houden, kan het voorkomen dat het roetfilter verstopt raakt. Het is dan zeer handig en goedkoop als je weet hoe je een roetfilter reinigen zelf kan uitvoeren.
Zelf een roetfilter reinigen
Maar op welke manier kun je zelf het beste je roetfilter reinigen? Als de sensoren van een auto merken dat het roetfilter dichter komt te zitten, zal de auto automatisch de temperatuur van de uitlaatgassen verhogen, om de deeltjes deels te laten verbranden. Echter blijven er tijdens dit zogenaamde regeneratieproces altijd deeltjes steken in het filter. Rijd je veel korte stukjes? Dan heeft de auto geen tijd om de temperatuur te verhogen en het regeneratieproces te laten verlopen. Zo loop je dus grotere kans dat je roetfilter sneller verstopt raakt. omdat het regeneratieproces niet alle deeltjes kan verbranden, kan het dus alsnog gebeuren dat het filter verstopt komt te zitten en de filter intensief gereinigd dient te worden.
Herkennen van een verstopt roetfilter en reinigen
Je kunt een verstopt roetfilter herkennen aan een auto die stottert, een hoger brandstofverbruik of het storingslampje van het roetfilter. Vervolgens kun je een goede roetfilterreiniger kopen, waarmee je ervoor zorgt dat het regeneratieproces in gang wordt gezet en de filter gereinigd zal worden. is het filter echter ernstig verstopt, dan is een DPF reiniger die rechtstreeks in het filter wordt gespoten, de enige optie om te zorgen dat het gehele filter hopelijk niet alsnog vervangen hoeft te worden.